گرامیداشت از هجدهمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری در دانشگاه امیرکبیر تهران!
وبلاگ تفریحی پرستوی مهاجر
بهترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی مهاجرین افغانی (پرستوی مهاجر)

 

اندیشه مزاری بر دو اصل احیای کرامت انسانی و عدالت استوار بود 

گرامیداشت از هجدهمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری در دانشگاه امیرکبیر تهران

رایزن فرهنگی افغانستان در ایران که به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در سالون اجتماعات دانشگاه امیرکبیر تهران صحبت می کرد با اشاره به اینکه افغانستان کشوری کثیرالقوم، مسلمان و با پیشینه تاریخی درخشان چندهزار ساله است، گفت:"افغانستان پیشینه تاریخی گهرباری دارد که نام بردن مشاهیر و مفاخر این سرزمین ساعت ها زمان نیاز دارد".
وی گفت که این سرزمین با این گذشته پربار و ارزشمند، متأسفانه مدتی دچار نابسامانی هایی مبتنی بر حاکمیت بوده و این جامعه را از رشد و بالندی بازداشته است.  

اندیشه مزاری بر دو اصل احیای کرامت انسانی و عدالت استوار بود

 وی در تکمیل مطلب فوق افزود که شهید مزاری، معمار وحدت ملی بر اساس معیارهایی بود و یک مفکوره بنیادی در راستای حل این نابسامانی مطرح کرد؛ تا جامعه از این نابسامانی بیرون آمده و راه بالندگی و رشد و ترقی را بپیماید.
رایزن فرهنگی افغانستان در تهران تصریح کرد که دو اندیشه در ایشان به عنوان معیار و اساس این نگاه وحدت ملی شکل گرفته بود که آن را با آگاهی عمیقی که وی با تاریخ افغانستان داشته طرح ریزی کرده بود.
امیری خاطرنشان کرد:"اگر تاریخ ۵۰ ساله گذشته را بررسی کنیم متوجه می شویم که چقدر در ارگ ما اتفاقات تلخی افتاده که کلمه ارگ، گاهی موقع مساوی با مرگ شده است".
وی گفت که بسیاری از حاکمان در ارگ سرنوشت تلخ مرگ را داشته اند که نمونه آن رئیس جمهور سابق افغانستان داودخان است که با کل خانواده نابود شد و همینطور کسانی که به حاکمیت رسیدند چند ماه یا سال بعد این حوادث تلخ بر آنها نیز تکرار شد.
امیری با بیان اینکه معیار و فاکتوری که با آن وحدت استوار شود در مفکوره شهید مزاری دو چیز بود، عنوان داشت:"اولا احیای کرامت انسان بماهو انسان. همه انسان ها بماهو انسان دارای کرامت انسانی اند و در آن کرامت مساوی اند؛ لذا دیگر کرامت ها بر اساس خاندان و سمت و عناصر دیگر استوار نیست و مفهومی ندارد و همه ارزش و کرامت یکسان دارند، بر این اساس صدایش بر این مبنا بود که دیگر هیچ هویتی جرم نخواهد بود و نباید جرم باشد و همه مردم افغانستان حق انسانی مساوی دارند. دوما، همه انسان ها از جایگاه و سیستم عادلانه ای باید برخوردار باشند."
رایزن فرهنگی افغانستان در تهران افزود که دولت به زعامت جناب حامد کرزی و همکارانش نیز بر این اندیشه و بنیاد استوار شده و می بینیم که کشور ما رشد و بالندگی در بخش های مختلف را بیش از پیش در خود دارد و امیدهای بلند مردم در این کشور به تحقق خواهد پیوست. 
امیری در پایان گفت که اندیشه های شهید مزاری به عنوان معمار وحدت ملی بر دو عنصر احیای کرامت انسانی و ایجاد عدالت در همه سیستم های اداری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باعث شکل گیری جامعه نوین استوار بود.

گفتنی است که در این مراسم که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شده بود، از دو کتاب "یادداشت های قندهار" و "عبدالخالق و فروپاشی منطق استبداد" نیز رونمایی شد.

منبع : خبرگزاری صدای افغان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط علیرضا احمدی
آخرین مطالب